Podczas nabywania produktu, obowiązkiem osoby sprzedającej jest udzielenie wszystkich, niezbędnych informacje na jego temat. Jeśli osoba nabywająca np. samochód, ma jakiekolwiek wątpliwości, sprzedawca musi bezwzględnie jasno i rzeczowo je wyjaśnić. Sprzedawca zobowiązany jest również wyjaśnić wszystkie punkty w umowie sprzedaży.
W trakcie zakupu przyszły właściciel auta ma prawo przetestować pojazd. Niestety zdarza się tak, że samochód, który kupiliśmy w komisie bądź salonie samochodowym ma wady. W takim przypadku mamy pełne prawo do tego, aby złożyć reklamację. Przepisy dokładnie mówią, czego może żądać klient, a sprzedawca musi się bezwzględnie do tego ustosunkować. Przepisy te pod koniec ubiegłego roku zostały zmodyfikowane. Zmiany te dokonano na korzyść klienta.
Jeśli po zakupie auta okaże się, że ma ono wadę. Klient może złożyć reklamację, w której dokładnie opisze swoje żądania dotyczące doprowadzenia auta do takiego stanu, aby był on zgodny z umową. Klient ma prawo żądać naprawy, wymiany, zwrotu całości lub części wypłaconych pieniędzy. Podstawą składania reklamacji jest gwarancja lub rękojmia. Od klienta zależy rodzaj składnej reklamacji, a sprzedawca musi się do tego ustosunkować.
Istnieją dwa rodzaje wad. Wada fizyczna i wada prawna. Pierwszy rodzaj uszkodzenia polega na tym, iż produkt jest niezgodny z umową, znaczy to, że nie ma takich właściwości, które powinien posiadać, a o których nabywca został zapewniony że są. Wada prawna polega na niezgodności w przepisach prawa. Najczęściej przy zakupie auta wadą prawną jest fakt, że nabyte auto jest własnością osób trzecich.
Reklamację składa się u sprzedawcy, u którego nabyliśmy wadliwy towar. Zakup auta to spory wydatek dlatego zawsze warto sprawdzić wielokrotnie umowę oraz wszystkie inne dokumenty, które powinien przekazać nam wcześniejszy właściciel. Warto także pamiętać o ubezpieczeniu OC – gdyż każdy samochód powinien je posiadać.