Każdy z nas ma różnego rodzaju lepsze lub gorsze nawyki. Jedne towarzyszą nam od zawsze, inne nabywamy w ciągu lat. Niestety nie wszystko nam dobrze służy.
Nasze nawyki – jeśli nie wpływają negatywnie na otaczające nas środowisko nie powinny być ocenianie przez innych. Inna kwestia dotyczy kierowców, których złe przyzwyczajenia mogą doprowadzić do powstanie niebezpieczeństwa na drodze. Brak kultury za kierownicą w naszym kraju jest tak powszechne, że nie wzbudza u większości zdziwienia. Jednak kultura za kierownicą (a raczej jej brak) to jedno, ze nawyki to drugie. Jednym z takich odruchów jest złe trzymanie kierownicy.
Prawidłowe trzymanie kierownicy
Kierowcy, często jadąc samochodem trzymają kierownicę jedną ręką – to podstawowy błąd jaki dokonuje większość osób. Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault dodaje: „Przez kierownicę prowadzący auto bezpośrednio wyczuwa, co się dzieje z przednią osią pojazdu. Nieprawidłowe ułożenie rąk na kierownicy może spowodować utratę kontroli nad pojazdem i niebezpieczne sytuacje na drodze”. Często prowadzą auto, trzymając kierownicę tylko jedną ręką, a do tego przy skręcaniu wykonują ruch przypominający wycieranie talerzy: „U kierowców można zaobserwować sporo niebezpiecznych nawyków. Często prowadzą auto, trzymając kierownicę tylko jedną ręką, a do tego przy skręcaniu wykonują ruch przypominający wycieranie talerzy, czyli zamaszyście manewrują, trzymając otwartą dłoń na kierownicy – dodaje trener Szkoły Bezpiecznej Jazdy trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Prawidłowa postawa to trzymanie rąk (porównując tarcze kierownicy do zegara) na godzinie dziewiątej i piętnastej, przy czym kciuki nie powinny obejmować koła kierownicy, gdyż można je uszkodzić w momencie wystrzelenia poduszki.
Innym złym przyzwyczajeniem jest trzymanie ręki w środku kierownicy. W sytuacji zagrożenia, jeśli wystrzeli poduszka powietrzna, kierowca może odnieść poważne obrażenia nadgarstka i stawu łokciowego: „Jeśli ułożenie i praca rąk na kierownicy są prawidłowe, kierowca może szybko i skutecznie zareagować w obliczu zagrożenia. Dlatego tak ważne jest, aby kierowcy pamiętali o podstawowej zasadzie i zawsze, oprócz chwil przeznaczonych na zmianę biegów, trzymali obie ręce na kierownicy” – podsumowują trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.