Szkoda całkowita wielu kierowcom kojarzy się zwykle z ubezpieczeniem OC. Jak jest w przypadku AC? Odpowiedź w tym tekście.
Szkoda całkowita w autocasco
Szkodą całkowitą w ubezpieczeniach autocasco są uszkodzenia, których koszt naprawy przekroczy określoną sumę wartość samochodu, jaką uznają za próg opłacalności naprawy uszkodzonego samochodu. Wszystkie warunki zapisane są dokładnie w OWU. Zwykle próg opłacalności znajduje się na poziomie 60-80% wartości rynkowej pojazdu.
Jeśli Twoja szkoda zostanie zakwalifikowana pod szkodę całkowitą wówczas zmieni się sposób wyliczania odszkodowania. Okazuje się, że odszkodowanie nie będzie wypłacone na podstawie przewidywanej wysokości kosztów naprawy, a na podstawie między wartością pojazdu przed szkodą a wartością wraku.
Ty jako właściciel takiego pojazdu będziesz uprawniony do odszkodowania . Otrzymasz różnicę pomiędzy wartością rynkową samochodu sprzed szkody a wartością wraku. Jeżeli okaże się, że wykonawca naprawy stwierdzi, że koszt naprawy nie przekroczy procentowego progu, ubezpieczający powinien otrzymać wycenę kosztów naprawy, którą wykonało Towarzystwo Ubezpieczeniowe. Ubezpieczyciel uzasadnia przekroczenie ustalonego progu.
Co, gdy wykonawca naprawy zrobi to taniej? Wówczas rachunki dokumentujące usunięcie szkody oraz zaświadczenie z wynikiem badania technicznego stanowi podstawę do zażądania pokrycia kosztów za szkodą na podstawie wszystkich wystawionych rachunków. Jak jednak wiadomo wszystko zależy od warunków, które zostały opisane w OWU.
Źródło: www.rf.gov.pl