Czasami pomimo tego, że spędzamy czas aktywnie i w ciągłym ruchu, do nieszczęśliwego wypadku może dojść w najmniej spodziewanym momencie, jak np. w drodze do lub z pracy. Trasa którą pokonujemy kilkadziesiąt razy w roku, może okazać się dla nas pechowa, dlatego dobrze jest wiedzieć jakie kroki podjąć, by nasze ubezpieczenie nas nie zawiodło.
Pierwszą czynnością jest oczywiście powiadomienie swojego pracodawcy, który zawiadamia pracownika zajmującego się czynnościami BHP.
Jeśli w skutek wypadku jesteśmy niezdolni do pracy przysługują nam takie świadczenia jak:
– zasiłku chorobowego – 100%;
– świadczenia rehabilitacyjnego – po 182 dniach „na zasiłku”;
– w sytuacji gdy komisja z ZUS- u wyda orzeczenie o trwałej niezdolności do pracy można postarać się o rentę;
– jeśli wypadek stał się przyczyną śmierci ubezpieczonego to uprawnionym członkom rodziny przysługuje renta rodzinna z tego tytułu.
Ważne jest to, że ZUS nie wypłaci nam świadczeń jeśli w znacznej części do wypadku doszło z naszej winy. Komisja powypadkowa uzna, że to był nasz błąd i świadczenia się nam nie należą.
Jeśli z kolei na skutek zdarzenia odnieśliśmy stałego lub długotrwałego uszczerbku będzie nam się należało jednorazowe odszkodowanie. Po odbytym leczeniu i rehabilitacji będziemy musieli wstawić się na komisję do ZUS.