Pamiętasz jaki był Twój pierwszy samochód? Wielu kierowców czuje duży sentyment do swoich samochodów nie sprzedając ich. Niestety czas może nadszarpnąć sprawność techniczną każdego pojazdu. Niekiedy jedynym rozwiązaniem jest zezłomowanie pojazdu. Jak to zrobić? Poznaj więcej szczegółów.
Jak wyrejestrować i prawidłowo zezłomować samochód?
Złomowanie pojazdu to rozwiązanie w momencie, gdy pojazd nie nadaje się już do niczego. Przed wyrejestrowaniem pojazdu należy go zezłomować. Samochód musimy dostarczyć do punktu zbierania pojazdów. Pracują one na podstawie odpowiedniego zezwolenia starosty lub jest to stacja demontażu, która działa pod zgodą wojewody.
Trzeba wiedzieć, że stacja nie może pobierać żadnych opłat za dostarczenie pojazdu. Wyjątkiem jest tylko sytuacja, gdy dostarczony przez Ciebie samochód waży o 10% mniej niż waga, która określona jest w dokumenty. W związku z tym musisz liczyć się z tym, że za każdy brakujący kilogram zapłacisz 10 zł.
Do zezłomowania pojazdu potrzebne są następujące dokumenty:
Punkt złomowania pojazdów przyjmuje auto, które jest wyłączone z eksploatacji i posiada numer VIN. Obowiązkowo trzeba unieważnić te dokumenty, a następnie dostarczyć zaświadczenie o demontażu samochodu do wydziału komunikacji.
Jeśli te wszystkie wyżej opisane sprawy załatwiłeś to aby wyrejestrować samochód musisz udać się do wydziału komunikacji z zaświadczeniem o przyjęciu pojazdu do kasacji i tablicami rejestracyjnymi. Na to masz 30 dni.
Chcesz sprzedać wrak?
Chcesz pozbyć się samochodu, ale nie masz ochoty na załatwianie formalności związanych ze złomowanie?
W Polsce funkcjonuje wiele firm, które zajmuje się skupowaniem starych, uszkodzonych pojazdów. Taką sprzedaż trzeba jak najszybciej zgłosić do wydziału komunikacji i do ubezpieczyciela.
Czym jest szkoda całkowita?
Często ze złomowaniem samochodu wiązać się może pojęcie szkody całkowitej. Za szkodą całkowitą mamy do czynienia, gdy przywrócenie do stanu sprzed wypadku samochodu jest niemożliwe lub wiąże się z wieloma trudnościami. Ubezpieczyciel może uznać szkodę całkowitą, a poszkodowany może liczyć na odszkodowanie. Kwota ta jest zależna od wartości samochodu z przed i po wypadku. Pamiętać należy tez to, że ubezpieczyciele przyjmują próg opłacalności naprawy na poziomie 60%-80%.